Tytuł: Eaglets Chopper Team :: Czujniki stopu

Dodane przez Carl dnia 17-01-2014 23:35
#1

Witam,

Zauważyłem, że w mojej Gilerce nie zawsze zaświeca się światło stop. Po kilku testach okazało się, że trzeba bardzo mocno nadusić pedał hamulca i dopiero wtedy się zaświeca. Widziałem, że przy pompie jest hydrauliczny czujnik - czy można go jakoś usprawnić (wyczyścić?), żeby działał już przy mniejszych ciśnieniach? Miał ktoś może taki problem?

Druga sprawa, to ze zdziwieniem dostrzegłem, że przy pompie na kierownicy nie ma żadnego czujnika, co oznacza, że światło STOP zaświeca się tylko po naciśnięciu na nożny hamulec :zniesmaczony: Czy to normalne? Wszystkie tak miały, czy też w mojej coś brakuje?
A jeśli ten "typ tak ma", to czy ktoś może ma jakiś pomysł, aby to zmienić? Dokupić czujnik (jaki?) i wpiąć go w instalację?

Pozdr
Carl

Dodane przez hansrpg dnia 18-01-2014 09:08
#2

Czujnik z przodu powinien być, w katalogu larsona widziałem po 11zł. Jak nie masz u siebie to znaczy że poprzedni właściciel coś rozkładał/składał i części mu zostały. Co do tylnego czujnika to nie reaguje on na ciśnienie tylko na ruch dźwigni nożnej, przyjrzyj się dobrze jego mocowaniu bo możliwe że coś zostało wygięte (jakiś zaczep czy sama dźwignia) i dlatego czujnik łapie z opóźnieniem. Jeżeli po lekkim wciśnięciu widać że czujnik zaczyna pracować (jest wciskany) to może to oznaczać zużycie samego czujnika, przy cenie kilkunastu zł chyba nie warto bawić się w rozbieranie bo może to przynieść tylko krótkotrwałą poprawę.

Dodane przez Carl dnia 19-01-2014 16:04
#3

hansrpg, nie takie to wszystko proste...

1. Czujnik tylnego hamulca

Jest ponad wszelką wątpliwość hydrauliczny - patrz fota. Wczoraj miałem chwilkę czasu, więc zaszedłem do garażu, aby trochę podłubać. Zmieniałem płyn hamulcowy (stary był jak oliwa), więc przy okazji odkręciłem czujnik. Zapsikałem go WD40 i poskładałem - bez zmian, wychodzi na to, że trzeba będzie kupić nowy :smutas:
Zmierzyłem gwint - M10 x 1,0
W Larssonie jest taki z przewodami http://www.larsso...;t=1400102, ale może gdzieś znajdę coś bardziej zbliżonego do oryginału.

e-fotek.pl/images/74458325654521768175.jpg

2. Czujnik przedniego hamulca

Przypuszczam, że jednak fabrycznie nie było, ponieważ nie znalazłem nawet jego śladów, ani też śladów po przewodach. Założyć jednak trzeba, ponieważ zwykłem hamować przede wszystkim przodem.

Za 11 złociszy w Larssonie jest taki http://www.larsso...bid=102655
Niestety ten jest wkręcany, a przy mojej pompie jest miejsce na jakiś kanciasty, przykręcany dwoma śrubeczkami do górnej części korpusu pompy, gdzie są dwa (nienagwintowane) otworki. Na alle... widziałem kilka modeli - na oko, to jednak żaden nie pasuje, a trudno kupować w ciemno i liczyć na to, że będzie dobry. Zrobiłem zdjęcia korpusu pompy, przedstawiające miejsce, w którym powinien być czujnik - może komuś coś przyjdzie do głowy co by tam założyć. Oczywiście zawsze mogę założyć hydrauliczny (wymieniając śrubę na czujnik), ale to są sporo droższe...

Widok z góry - widoczne otworki, prawdopodobnie mające służyć do mocowania czujnika.
e-fotek.pl/images/00453736436452889844.jpg

Widok od przodu.
e-fotek.pl/images/49983675084861737348.jpg

Widok od lewej - widoczny otwór, przez który ma przechodzić element współpracujący z klamką oraz dwa otworki do mocowania.
e-fotek.pl/images/78513958660922911300.jpg

Dodane przez hansrpg dnia 19-01-2014 18:32
#4

Co do tyłu to żadne wd40 bo tylko syfu narobisz, wewnątrz membranę czyści się tylko świeżym płynem hamulcowym. bo zrobiona jest z tworzywa które dobrze znosi ten płyn. Jednak skoro po czyszczeniu i wymianie płynu poprawy nie ma to chyba tylko wymiana wchodzi w grę.
Co do przodu to przyszedł mi na myśl pomysł dziecinnie prosty, tani i skuteczny. Przeciągnięcie 2 przewodów od tylnego czujnika (równolegle) do kiery to chyba nie problem (można to zrobić dość estetycznie), zakup używanej pompy z czujnikiem to też nie duże pieniądze a w razie potrzeby to wiedząc z jakiego moto jest pompa czujnik można wymienić (jednak te rzadko się psują).

A tak szperając chwilę po aledrogo znalazłem takie rzeczy:
czujnik ciśnienia, gwint 10 http://allegro.pl...16968.html
pompa przód (uszkodzona klamka, ale niewykluczone że twoja podejdzie) z czujnikiem wciśnięcia http://allegro.pl...52533.html
Lub w niedużych pieniadzach można kupić kompletną pompę do przodu nawet i z innego moto.

Dodane przez Carl dnia 20-01-2014 23:52
#5

hansrpg, dziei za pomoc :wykrzyknik:

Jeśli chodzi o tył, to napisałem do sprzedawcy z allegro, który ma w ofercie czujniki do Keeway TX XR (ten z Twojego linka), ale gostek nie wykazał się, gdyż napisał, że nie ma możliwości sprawdzenia skoku gwintu. Czujniki takie mają jeszcze na http://www.wysepk...-RayTX/167 i do nich też napisałem. W odpowiedzi otrzymałem info, że przy tych czujnikach jest gwint M10 x 1.25. Ja w sobotę sprawdziłem w swoim i u mnie jest M10 x 1.0, a więc wielka kicha z Kewayem... muszę szukać dalej, albo kupić ten Larsonie za 51 PLNów.

Co do do przodu, to z elektryką oczywiście masz rację i tak miałem zamiar zrobić. Co do kupna pompy, to się jeszcze wstrzymam, może wyczaję gdzieś jakiś czujnik, który można byłoby zamontować w mojej. Ten otwór, który jest widoczny od lewej strony ma średnicę minimalnie ponad 7 mm, czyli w sam raz pod gwint M8. Górną część, tą z dwoma małymi otworkami można byłoby obciąć, tak aby wkręcić tam czujnik. Jeszcze tylko muszę wylookać odpowiedni, nie za duży czujniczek i może się okazać, że przód zrobię wcześniej niż tył :wink:

Dodane przez Carl dnia 13-04-2014 20:31
#6

Witam,
niedziela dziś, bezrobotny jestem, więc napisze dwa słowa na temat działań i rozwiązań jakie zastosowałem, aby stop świecił dokładnie wtedy gdy powinien :wykrzyknik:

1. Czujnik tylnego hamulca
Zacznę od tyłu, ponieważ będzie krótko. Opowiedziałem o problemach z tym czujnikom znajomemu mechanikowi, a ten zadał mi krótkie pytanie:
- a odpowietrzyłeś?
- oczywiście, że tak! padła szybka odpowiedź.
Ale po powrocie do garażu usiadłem przy moto i podumałem jak tu co przepływa i doszedłem do wniosku, że jak się wkręci czujnik z powietrzem, to przy poziomym ułożeniu pompy mała jest szansa na odpowietrzenie. Rozmontowałem więc jeszcze raz, zalałem czujnik płynem i... odpowietrzyłem układ przed przykręceniem trzymając pompę ręką, w pozycji pionowej, czujnikiem w dół. Po zmontowaniu czujnik załącza światło przy lekkim naciśnięciu na pedał hamulca, czyli pełny sukces 8)

Szukając nowego czujnika dowidziałem się z różnych for, że jest to element, który dość często ulega awariom. Przypuszczam, że mogą one być po prostu zapowietrzone!

Dla kompletności - w Gilerze Eaglet jest zastosowany czujnik, który jest również montowany jest Apriliach: '97-'00 Pegaso, '99-'05 RS50, '06-'10 RS125. (wg katalogu Apki jest to część nr 8124479)

2. Czujnik przedniego hamulca
Z nim było więcej zabawy. Generalnie, to po rozpytaniu użytkowników dowiedziałem się, że fabrycznie te modele nie miały czujnika stop na przedniej pompie, więc postanowiłem poprawić nieco fabrykę. Otwór, przez który ma przechodzić element współpracujący z klamką (patrz 4 fotografia z mojego posta powyżej) miał ca 7 mm średnicy, więc można byłoby próbować go nagwintować i wkręcić czujnik z gwintem M8. Niestety takiego czujnika nie znalazłem, a ponieważ wpadła mi w ręce tulejka z gwintem M6, to postanowiłem ją zaadaptować do Gilery :-) Tulejka pochodziła z pudła, w którym trzymam akcesoria meblowe, a jest to część regulowanej nóżki, którą się wciska w płytę.

Tulejka - redukcja wygląda tak
e-fotek.pl/images/89859974692291526696.jpg

Po zdemontowaniu pompy, zaślepieniu wszystkich otworków, obciąłem wszystko co niepotrzebne, czyli wszystko co przeszkadzało w montażu czujnika, a następnie po rozwierceniu otworu i skróceniu tulejki wkleiłem ją na poxipolu.

Pompa przed malowaniem
e-fotek.pl/images/69429257781969343151.jpg

Czujnik jaki zastosowałem pochodził z jakiegoś starego motoroweru (nawet nie wiem co to było), ale był on bardzo podobny do czujnika RMS, jaki można kupić np w Mieloch
shop.mieloch.pl/fotos/Z000159bg_246140040.jpg

Elektryka - tak jak radził hansrpg, podciągnąłem od czujnika tyłu.
Po polakierowaniu czarnym matem błyszczących powierzchni, które powstały po obcięciu zbędnych części pompy i zmontowaniu wszystkiego, działa jak należy :D

A całość wygląda tak
e-fotek.pl/images/01431123230177912145.jpg

Mam nadzieję, że ten krótki manulal pomoże kiedyś komuś 8)
Pozdrawiam
Carl

Dodane przez hansrpg dnia 13-04-2014 21:32
#7

Dobra robota, fajnie że się udało niedużym kosztem i nakładem roboty (bynajmniej w przypadku tyłu) zrobić maszynę. Opis myślę że będzie przydatny dla potomnych.

Dodane przez klemens244 dnia 17-04-2014 03:00
#8

Carl. Masz gg ?

Edytowane przez klemens244 dnia 17-04-2014 03:01