Tytuł: Eaglets Chopper Team :: Napinanie łańcucha
Dodane przez Gaxizzy dnia 30-05-2012 17:23
#1
Witam ! Wielu użytkowników nie wie jak porządnie napiąć łańcuch (sam kiedyś z tym miałem problem) chciałbym, aby ktoś po ludzku wytłumaczył jak to się robi krok po kroku, myślę, że ten temat pomoże wielu userom.
Edytowane przez pawelka23 dnia 31-05-2012 10:47
Dodane przez kamil_gs dnia 30-05-2012 17:49
#2
Odkręcasz nakrętke na ośce kluczem 17.
na końcu wahacza są napinacze a raczej śruby od nich, są tam nakretki bodajże na klucz 14, nimi naciąga się łańcuch. Kręci się nimi równo po tyle samo obrotów prawą i lewą :p Gdzieś słyszałem że łańcuch powinien wychylać się ok 1-2 cm od lini prostej. ja naciągam tak na oko aby po ruszeniu ręką miał średni luz i jjest git ;)
Dodane przez hansrpg dnia 30-05-2012 19:56
#3
Prawidłowy naciąg łańcucha to 2-3cm luzu na środku między zębatkami, mierzone pod wahaczem w najmniej wyciągniętej części łańcucha.
W pierwszej kolejności należy postawić maszynę na centralnej stopce lub przy jej braku w jakiś sposób podnieść tylne koło, by mogło się swobodnie obracać. Kręcąc do tyłu łapiemy łańcuch na środku i szarpiemy góra-dól, jak ów ruch jest zbliżony do 2-3cm to ok, jak więcej to luzujemy ośkę, odkręcamy nakrętki kontrujące na napinaczach i wkręcamy jeden lub obroty na każdym, ważne aby dokładnie tyle samo na obu. Sprawdzamy napięcie, kręcąc kołem do tyły szukamy najmniej wyciągniętej części łańcucha, jeżeli natrafimy na nią to mierzymy czy jest odpowiedni naciąg, jak nie to znów 1-2 obroty i ponownie kręcąc kołem szukamy miejsca gdzie luzu jest najmniej. Po odpowiednim ustawieniu blokujemy śruby i dokręcamy ośkę.
W przypadku zbyt mocnego naciągnięcia wystarczy poluzować trochę napinacz i kilkoma energicznymi kopami w tył opony przesuwamy koło do przodu.
Bardziej szczegółowo chyba się nie da (pomijając podanie rozmiarów kluczy).
Edytowane przez hansrpg dnia 30-05-2012 19:57
Dodane przez Ryland dnia 30-05-2012 23:05
#4
kamil_gs napisał/a:
Gdzieś słyszałem że łańcuch powinien wychylać się ok 1-2 cm od lini prostej.
Bzdura, łańcuch ma być idealnie w linii prostej w stosunku do zębatek.
Dodane przez kamil_gs dnia 30-05-2012 23:10
#5
a co do tego co przytoczył Ryland to chodziło o ruch "góra-dół" ale jakoś tego nie dodalem :p myślę że to już jest jasne
Dodane przez pawelka23 dnia 31-05-2012 10:36
#6
Dodam, że jak ktoś ma koło krzywo to wystarczy wziąć klucz, przyłożyć go do opony opierając go na wahaczu i przyłożyć palec w miejscu gdzie kończy się wahacz. Nie zdejmując palca z klucza przykładamy go z drugiej strony w identyczny sposób, i już wiadomo w którą stronę i jak mocno koło jest krzywo.
Dodane przez klemens244 dnia 15-06-2012 07:44
#7
Pawelka23 ma rację, od pokoleń tym "cyfrowo-labolatoryjnym" sposobem pradziadowie tak robili. Suwmiarek nie było jeszcze na świecie.
KucaQ mówi o praktyce.
Producenci łańcuchów podają, że max wychył góra/dół to 2-3 cm. na środku między zębatkami, mierzone pod wahaczem /jak hansrpg/.
Edytowane przez pawelka23 dnia 15-06-2012 11:40
Dodane przez przemkolodz dnia 28-08-2012 21:25
#8
Można również ustawić na suwmiarkę. Mierzymy odległość od rantu wahacza do osi koła. Po obu stronach musi być taka sama wartość i mamy pewność że jest równo
Dodane przez KML_TDU dnia 28-08-2012 21:37
#9
Kolego ale ty mówisz o odchyleniu koła a nie naciągu łańcucha.